Czy istnieje jeszcze polska wódka?

Pablo Picasso w ubiegłym wieku stwierdził, że trzy najbardziej zadziwiające odkrycia XX wieku to: blues w Ameryce, kubizm we Francji i wódka w Polsce… Jednak co aktualnie pijemy w Polsce? Na ile polskie wódki są polskie?

 

WYBOROWA – Pernod Ricard (Francja)

Dla wielu Wyborowa to synonim wódki. Jej korzenie sięgają XIX w. i produkowana do dziś jest w jednej z najstarszych gorzelni w Polsce. Polski hit eksportowy.

Jednak od ubiegłego wieku marka ta należy do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Ta wielka międzynarodowa firma wytwarza również m.in. wódkę Absolut, whisky Ballantine’s czy słynne Malibu.

 

LUKSUSOWA – Pernod Ricard (Francja)

Również jedna z najstarszych, współcześnie produkowanych polskich wódek, która obecna jest na naszych stołach od 1928 r. nie jest obecnie w polskich rękach.

Luksusowa to jedna z nielicznych wódek, której receptura wciąż opiera się o spirytus ziemniaczany. Jednak od 2008 r. należy do francuskiej korporacji Pernod Ricard.

 

PAN TADEUSZ – Pernod Ricard (Francja)

Jeśli wydaje Wam się, że Pan Tadeusz, głównie przez swoją nazwę, nawiązującą do arcydzieła polskiej literatury, to tradycyjnie polska wódka, to bardzo się mylicie.

Trunek ten został wprowadzony na rynek dopiero w 1999 r., czyli zaledwie 15 lat. Debiut ten towarzyszył premierze filmu Andrzeja Wajdy „Pan Tadeusz”.

Marka obecnie należy do francuskiej korporacji Pernod Ricard.

 

ŻOŁĄDKOWA GORZKA – Stock Spirits (Polska, Włochy)

Wytwarzana przez Polmos Lublin Żołądkowa Gorzka, półsłodka wódka o słomkowej barwie i korzennym aromacie od lat jest polską specjalnością. W ostatnich latach jej „czysta odmiana”, czyli Czysta de Luxe Żołądkowa Gorzka, również podbiła gusta Polaków, stając się jedną z najchętniej kupowanych marek czystych wódek, generującą największe obroty w sklepach detalicznych.

Markę tą wypromował tak naprawdę Janusz Palikot, którego firma Jabłonna kontrolowała Polmos Lublin. Obecnie jednak obie te marki należą do Stock Spirits, koncernu działającego na terenie Polski, Czech i Włoch, powstałego w efekcie połączenia w 2008 r. włoskiej spółki Eckes & Stock i Polmosu Lublin.

 

1906 – Stock Spirits (Polska, Włochy)

To kolejna marka wódki, należąca do Polmosu Lublin. Przez swoją niską cenę zawojowała rynek i znalazła wielu amatorów, pomimo swojej niskiej klasy.

Podobnie jak Żołądkowa Gorzka, po sprzedaży Polmosu trafiła w ręce koncernu Stock Spirits. Należy do niego również marka Lubelska.

 

STAROGARDZKA – Belvedere Group (Francja)

Kolejną wódką z niższej półki, która należy do grona najchętniej kupowanych, głównie dzięki swojej niskiej cenie, jest Starogardzka. Co trzy sekundy sprzedaje się jedna butelka tej wódki.

Marka tego trunku o wątpliwych walorach smakowych, która pomimo to niezmiennie znajduje się w pierwszej piątce najpopularniejszych wódek w kraju, należy do francuskiej Belvedere Group.

Grupa obecna jest na rynkach Europy, Azji i obu Ameryk, a Polska jest dla niej jednym z najważniejszych rynków.

 

SOBIESKI – Belvedere Group (Francja)

Historia tej wódki sięga połowy roku 1998 r. Obecnie jest to jedna z najpopularniejszych wódek w kraju, a także – jak wylicza producent – siódma marka wódki premium na świecie, pod względem ilości sprzedaży (3 mln 9-litrowych kartonów). Statystycznie co minutę kupowanych jest 46 butelek Sobieskiego.

Jednak pomimo historycznej nazwy, nawiązującej do króla Jana III Sobieskiego, który widnieje na każdej etykiecie wódki, marka ta należy do francuskiej grupy kapitałowej Belvedere.

 

KRUPNIK – Belvedere Group (Francja)

Trunek ten przez lata, podobnie jak Gorzka Żołądkowa, był polską specjalnością. Zaliczany do kategorii likierów, był najbardziej znanym i najchętniej kupowanym tego typu alkoholem na bazie miodu.

Dlaczego wspominamy o tej marce pisząc o wódkach? Ponieważ w 2010 r. Krupnik zadebiutował w wersji czystej – Krupnik Vodka. Trunek ten zrobił furorę na rynku zdobywając w zaledwie kilka miesięcy 7,2 proc. udziałów w sprzedaży wysokoprocentowych alkoholi. Obecnie marka ta jest jedną z trzech generujących największą sprzedaż w sklepach detalicznych.

Obie marki należą do francuskiej grupy kapitałowej Belvedere

 

BOLS – Russian Standard Corporation (Rosja)

Bols, jak zapewnia producent, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najchętniej kupowanych przez Polaków wódek. Jednak marka ta należy do Rosjan, a powstała w Holandii.

Bols powstał w roku 1575 w Amsterdamie, jest to najstarsza marka alkoholowa na świecie i od 437 lat ciągle się rozwija.

W Polsce Bols produkowany jest od 1994 r. i wchodzi w portfolio marek firmy CEDC. To jeden z największych na świecie producentów wódki. Z Polską firma ta związana jest od lat 90., jednak w ubiegłym roku alkoholowy potentat, pogrążony w długach, został przejęty rosyjski Roust Trading należący do grupy kapitałowej Russian Standard Group.

Absolwent to marka stworzona i wprowadzona w 1995 roku na rynek przez Polmos Białystok. Już po dwóch latach stała się numerem 1 na rynku wódki i ulubioną wódką czystą Polaków. Jednak obecnie wódka ta należy… do rosyjskiej firmy.

W 2005 r. producenta Absolwenta przejęła firma CEDC, która w 2013 r. trafiła w rosyjskie ręce. W ten sposób Absolwent, podobnie jak Bols, należy do firmy Russian Standard Corporation.

 

ŻUBRÓWKA – Russian Standard Corporation (Rosja)

Dla wielu może to być zaskakujące, że jedna z najpopularniejszych aromatyzowanych wódek w Polsce, marka znana szeroko za granicą i kojarzona z naszym krajem, jest obecnie własnością… rosyjskiej firmy.

Wódka z charakterystyczną trawą w butelce produkowana jest od XIV w. Ostatnio furorę zrobiła również jej czysta odmiana, która szybko dołączyła do grona najchętniej kupowanych przez polskich konsumentów wódek.

Jednak ta legendarna marka, kojarzona tak mocno z Polską, obecnie jest własnością firmy CEDC, należącej do grupy kapitałowej Russian Standard Group.

 

WÓDKA BELVEDERE – LVMH (Francja)

To wódka, którą nasz kraj może się chwalić na zagranicznych rynkach. Produkowany wyłącznie w Polsce, w Żyrardowie, zbożowy, czterokrotnie destylowany trunek eksportowany jest na cały świat. Od 1996 r. obecny jest również w amerykańskich sklepach.

Jednak w rzeczywistości, ten polski hit eksportowy należy… do francuskiego koncernu LVMH. To jeden z największych producentów produktów markowych, w którego portfolio obok polskiej wódki Belvedere, znajdują się takie marki jak Hennessy, Moet & Chandon, Dom Perignon, TAG Heuer, Louis Vuitton czy Bulgari. Francuzi przejęli kontrolę nad marką Belvedere w 2002 r., gdy stali się większościowym akcjonariuszem firmy, będącej wówczas właścicielem destylarni Żyrardów.

 

CHOPIN – Polska

Jednak nie wszystkie wódki, które pijamy, należą do zagranicznych koncernów. Dla prawdziwych patriotów, którzy chcą pijać trunki jedynie polskich firm, na sklepowych półkach również znajdzie się kilka marek.

Jedną z nich jest wódka Chopin, która niegdyś wchodziła wraz z Belvedere w portfolio marek koncernu LVMH. Marka ta jest klasyfikowana w segmencie najlepszych i najdroższych wódek białych.

Obecnie ta równie ceniona za granicą co w Polsce wódka należy do Polmosu Siedlce, który od 2003 roku należy do rodziny polskiego biznesmena – Tadeusza Dordy.

 

ŻYTNIA – Polska

Ostatnio w nowej odsłonie powróciła na sklepowe półki legendarna peerelowska wódka Żytnia. Trunek, którego korzenie sięgają jeszcze XIX w., gdy w śląskim Bielsku działała Fabryka Najprzedniejszych Wódek i Likierów Jerzego Jenknera i Spółki, wciąż jest produkowany przez polską firmę.

Obecnie to Śląska Wytwórnia Wódek Gatunkowych w Bielsku-Białej, zatrudniająca 171 osób i produkująca obok kultowej Extra Żytniej, także Złoty Kłos i równie legendarny krem jajowy Advocaat.

 

KRAKUS – Polska

Krakus gości na polskich stołach od 1962 r. To kolejna z wódek produkowanych przez polską firmę.

Wytwarza ją Akwawit Polmos, odziedziczona przez Tomasz Gudzowatego wytwórnia wódek, którą aktualnie zarządza Grzegorz Ślak, wieloletni menedżer spółek imperium nieżyjącego biznesmena, Aleksandra Gudzowatego.

Oprócz Krakusa, z tej polskiej wytwórni pochodzą takie marki, jak Wratislavia, Herbowa Gorzka czy Arktica.