Mołdawia w wirtualnych goglach i z kieliszkiem wina

Mołdawia po raz kolejny promuje się podczas Targów TT Warsaw jako kierunek dla koneserów. Za sprawą wirtualnej rzeczywistości będzie można obejrzeć zapierające dech w piersiach miejsca, zapoznać się z mołdawską gościnnością i spróbować legendarnych win na narodowym stoisku C10 w Sali Marmurowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Mołdawia jest coraz lepiej rozpoznawalna nad Wisłą i coraz częściej odwiedzana przez turystów z całego świata a zwłaszcza miłośników win z których słynie ten kraj.

Turystyka winna w rozkwicie

Pierwszym skojarzeniem na hasło „Mołdawia”, jakie większości przychodzi do głowy, są właśnie wina. Nic w tym dziwnego biorąc pod uwagę, że kraj ten jest jednym z 20 największych producentów na świecie. Mołdawskie tradycje winiarskie sięgają XV wieku, a Narodowy Dzień Wina obchodzony w pierwszy weekend października to jedno z najważniejszych wydarzeń. W tym roku wzięło w nim udział ponad 120 000 osób.

Mołdawia posiada bardzo dobre warunki do uprawy winorośli. Rosną tam różne szczepy: klasyczne europejskie (73%), kaukaskie (17%) oraz lokalne (10%). Spośród białych wyróżniają się Feteasca Alba, Feteasca Regala, Plavay i Viorica, a czerwonych Feteasca Neagra i Rara Neagra.

Tradycja wyrobu wina to bardzo ważna część mołdawskiej kultury. Praktycznie każda rodzina w mołdawskiej wsi produkuje własne wina. W Mołdawii jest ok. 140 mniejszych i większych winiarni, a produkcja wina daje ok. 3-4% PKB, a cały łańcuch wartości zlokalizowany jest na miejscu, dzięki czemu pracę ma 200 000 osób pracujących przy produkcji wina i przemyśle okołowiniarskim. Warto też dodać, że winne piwnice w Mołdawii zostały odnotowane w Księdze Rekordów Guinnessa jako najdłuższe na świecie

Na targach TT Warsaw obecni będą przedstawiciele słynnej Winiarni Cricova, znanej z gigantycznego podziemnego labiryntu ulic i wspaniałej Narodowej Kolekcji Win. Nie zabraknie także najstarszej mołdawskiej winiarni Chateau Purcari, założonej w 1827 roku oraz Asconi, rodzinnej firmy zlokalizowanej niedaleko Kiszyniowa, w której już niebawem będzie można skorzystać z zakwaterowania stylizowanego na rustykalne.  Partnerzy poszukiwani

Na stoisku Mołdawii do rozmów będą gotowi reprezentanci lokalnych biur podróży, którzy są w stanie zorganizować każdy rodzaj wycieczki: od klasycznych programów krajoznawczych, przez objazdy szlakami najciekawszych winnic i winiarni, po propozycje bazujące na turystyce aktywnej. Na targach obecne będą następujące firmy: Tatra-Bis, Corina Travel, Enjoy Moldova by Solei Tourism, Go Adventure i Visit Moldova. Jak mówi Emilian Dzugas, prezes Narodowego Stowarzyszenia Turystyki Przyjazdowej Mołdawii (ANTRIM), TT Warsaw to dobre miejsce do znalezienia partnerów biznesowych. – Mołdawskie firmy chętnie tu przyjeżdżają, ponieważ to dobra okazja, żeby poznać polskich tour operatorów i porozmawiać o możliwościach współpracy. Oferta naszych wystawców jest zróżnicowana i ciekawa. Zapraszamy więc do rozmów – zachęca.

Na stoisku C10 będzie można poczuć przedsmak podróży, wszystko dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości. Przy pomocy specjalnych gogli chętni przeniosą się do Mołdawii i zobaczą jak wyglądają najpiękniejsze miejsca. Poza tym będzie można też posmakować wyjątkowych win, które co roku zdobywają coraz więcej medali w konkursach winiarskich na całym świecie.

Więcej o Mołdawii wraz z kalendarzem wydarzeń znajdziesz się na www.moldova.travel/pl/.

Wirtualna wycieczka po Mołdawii na stronie www.360.moldova.travel

www.facebook.com/discovertheroutesoflife/.

GRZEGORZ MICUŁA

Zdjęcie: materiały prasowe